Tuesday, December 28, 2010

Kenapa Aku Tak Boleh Kahwin Sekarang?

okay. hari ini tak berapa ada mood. sebab pening kepala satu hal, nak kene fikir assgnment pun satu hal . fikir je tapi buat tak lagi.haha. Tadi baru lepas bertekak sekejap dengan adik cuma sebab perkara kecil. tak nak buka langsir bilik. tu lah masalah kalau duduk bilik berkongsi. apa nak buat, terima jelah. dah memang aku tak sukakan cahaya except lampu kalimantang dengan lampu tidur nak wat camna. al maklumlah keturunan Edward Cullen versi melayu la katakan. tapi memang serious i tak suka langsir dibuka kecuali takada dalam bilik.

tarik nafas dan hembus. wek bau kuey teow goreng.okay fine tadi branch dah makan kuey teow grg dua pinggan. al maklumlah fevret aku.fevret gila la senang cerita even tahu kuey teow byk kolestrol +.+

dah enam hari berada di rumah, berat pun makin naik. akur dengan 'kelebihan' diri yang selalu cepat naik berat tapi susah nak turun berat. merungut dan terus merungut dengan berat badan sekarang. kelmarin ibu suruh pergi rumah mama, pergi ukur semula badan untuk ambil ukuran baru memandangkan kain dah ngam ngam je.hehe. after ukur semula baru ku tahu ukuran badanku semakin bertambah setiap inchi dari semua aspek. okay dah lama tahu pun tapi buat buat tak perasan. kene gelakkan, tapi tak kesah dah biasa la katakan ;((

tiba tiba mama buka cerita pasal kawan aku and hafis (anak mama sebaya dgn aku) time sekolah rendah dulu dah nak kahwin dah next year. wah terperanjat gila aku.pergh dulu muka innocent je kira macam tak percaya lah dah nak jadi bini orang. serious ni tak percaya, tapi ibu kata dah jodoh dia nak kawin dah kan. terimalah.okay fine, aku tak jealous pun dia nak kahwin tapi cuma aku tengah fikir ni, kenapa mesti umur takat ni dah nak kahwin ek? tak fikir future nanti macam mana ke? dah ready fizikal mental zahir batin ke?

dah jodoh, tak baik nak d persoalkan kan.cuma aku confius lah bab bab ni. ehem sya ni budak hingusan lg la.

aku : ibu, adakah kalau dia dah nak kahwin tu maksudnya memang dah takdir Allah ke tentukan dia nak kahwin awal dlm usia mcm ni?
ibu : taklah, takdir boleh diubah. dah dia yang memilih untuk berkahwin awal sebab dia rase dah tiba masa untuk dia berkahwin sekarang.
aku : oh (still blur sebenarnya) mungkin dah sampai seru dia nak berkahwin kot.
 erm mama, nanti cakap ngan dia, nak kahwin jgn lupa jemput kita tau.dah la tunang haritu tak jemput pun.
mama : (hanya tersenyum, gelak kecil) yelah, kau tahu, apis dengar pun dia asyk tergelak je.

aku tersenyum, Untunglah ade orang suka, dah nak kahwin dah.aku pula asyik asyik suka orang tapi orang tak suka kat aku. puiihh tak ada jodoh lagi lah nurul oi nak menggatal pulak ae. erm lagi satu baru je ibu beritahu masa dalam kereta tadi yg dua pupu aku yg sama baya dengan aku pun amek keputusan keluar matrix dan bagitahu emak dia, dia nak kahwin. ape pasal semua org ni asyik fikir nak kahwin dulu je? tapi ibu cakap tak apalah daripada dia buat benda bukan bukan kan. and u know what ape mak dua pupu aku tu cakap ? "alah kak ngah (ibu aku) tu pun dah kahwin still boleh blajar lagi ". terserah la mahu bilang apa, yang penting aku sendiri tahu macam mana keadaan ibu yg masih sambung belajar even kahwin awal (21 tahun) and bagi aku prinsip aku adalah pelajaran is number one. jgn syok nak bercinta tp pelajaran terabai.
hurm sejuk mata memandang : calon suami pilihan hati
kalau dia muslim mesti dah lama aku suruh org kampung pinangkan ;)
 10 sebab kenapa aku tak boleh berkahwin lagi dalam usia ni?

  1. Aku tak habis belajar lagi (akan terus belajar hingga ke akhir hayat)
  2. Aku takde duit lagi nak buat majlis kahwin (even duit topup pun masih ibu ayah yg bayarkan)
  3. Aku tak tahu nak kahwin ngan sape sebab org yg aku admire dah nak kahwin tahun depan T_T
  4. Aku belum lagi bekerja dan tak ade duit lagi nak bagi kat parents ;(
  5. Aku tak pandai nak msak, so macam mana nak kasi laki aku makan?
  6. Aku ni pemalas dan tak suka dikongkong (nanti sapa nak kemaskan umah aku)
  7. Aku tak cukup baik lagi nak jadi isteri yg baik *_*
  8. Abang aku pun tak kahwin lagi daaa
  9. Aku belum pergi mengerjakan umrah lagi (memang teringin nak g sana)
  10. Aku takut nak ehem ehem (malu lah nak cakap) ;D

nota tambahan : saya sayang my ibu and ayah sangat sangat and taknak jauh dari mereka ;))

  p/s teringat zaman sekolah dulu time aku gila bayang kat seorg senior.huhu 

nama dan muka dirahsiakan ;)
yg penting mamat nilah  first time buat aku jadi sengal , gila n etc masa  form three dulu
tak pelah, takda jodoh antara kita kah kah kah ;D


11 comments:

  1. haaaa .. sekali intai macam munzir lahh !! teehee (; nurul2 ~ nati dah kawen jangan buat tw ! ngaaaa !! xD

    ReplyDelete
  2. bukan munzir lah!hahaha XD
    ermm jgn buat ape?? hehehe

    ReplyDelete
  3. aku setuju dgn yg no.10. hahahaha XD

    ReplyDelete
  4. jgn maennn kakakaa ~ sengal ah ~ sian laki korang nafkah kot tu ! wahahah xD

    ReplyDelete
  5. ain: eh no 10? hurmm aku tak cakap ape ape pun kau dah setuju..huhu kau takut ape ni ain?? XD

    ReplyDelete
  6. nad : huh? ape nih? tak paham (buat muka innocent)..nad memang digi.hahaha XD

    ReplyDelete
  7. aah kan nurul... nape org suke nak kawen sgt??? xpe2 kita akan kawen gak, dun worry~

    ReplyDelete
  8. tu la pasal, macam dah bersedia sgt je nak pikul tggngjawab tu..heh mesti kau kawin dulu dari aku..hahaha

    ReplyDelete
  9. hahhahahaha..nurul...xbley bla...seryes like like like!!!!!

    ReplyDelete
  10. anis : ape yg tak bley bla ni? huhu oooh pasal kawin terus like like like ye?hahahaa xD

    mimi : hahahaha :D

    ReplyDelete