Saturday, November 20, 2010

CiNta itU aGUng KaN ;)


its already 2.25 am when i wrote for this entry.
i spend my night to keep updating my blog n also read my friend's blogs ;

selepas aku bace blog membe2 aku ;
tiba tiba aku teringat kat citer Ketika Cinta Bertasbih 1&2 :
which aku tak tidur satu malam hari khamis yg lepas sbb tgk cter tu kat lappy mak aku.
huhu esok pginye semua org terkejut tgk mate aku bengkak sebelah. Haha

konklusionnye, slama ni aku tahu ape itu cinta, tapi aku tak memahami apa itu cinta yg sebenarnya.
tapi lepas aku tgk KCB, aku dpt banyak pengajaran drpd filem itu,
sebagaimana aku meminati Ayat ayat Cinta, sebegitulah jua aku suka akan KCB.
jalan ceritanya begitu menarik dn mudh dfhami.
even cte ni ade 2 siri, tak busan pun n sgt2 exciting n mengharukan ;)
dr KCB, aku belajar yg cinta itu tak semestinya antara seorg lelaki ajnabi dan seorg wanita ajnabi shaja,
 tapi ia meliput seluruhnya iaitu antara manusia dan pencipta.

betapa besarnya cinta seorg ADIK kpd ABANG dimana seorg adik tdk jemu mnls surat utk abngnya yg blajar di cairo berbekalkan semangat dan sokongan membuatkan seorg abang mampu menangis dan gembira sepanjang masa. dan time abg dy sakit kat hospt n patah kaki pun dy sggup  tgguhkan mjls perkahwinannya dan sggup  jika  tunang dy tidak mampu menunggu, putuskn shja sbb dy lbh mengasihi abang dy berbanding bakal suaminya sendiri. dan cmmane abg dy belajar di al azhar selama 9 tahun sambil menjual bakso dan tempe semata mata nak bg duit dkat adik2 dy dan mak dia kat indonesia sampailah mereka semua dah tah susah lagi. insaf la jugak sbb aku ngan abg aku pun takdelah mcm ni tarafnya even kitorg baik.

cinta seorg SAHABAT kepada SAHABATnya sendiri seperti even mereka xde pun pertalian darah. ini disebabkan ukhuwah yg mereka jalinkan hanya kerana keredhaan Allah mcm hows azzam sggup mengenepikan perasaan dy nak bernikah dgn anna sbb furqan dah msuk meminang dulu sbb bginya furqan bukan hnya sahabt tapi saudaranya sendiri, then hows azzam tolong fadhil menguruskn pembiayaan operation walaupun dy takdelah senang pun dan mcm mana dy membela housemate dy mase polis2 mesir dtg kat rumah dyorg menunjukkan betapa bertanggungjwab dan cintanya dia kepada sahabt2 nya. kalau aku lah, akupun tak tahulah mcm mana.

cinta seorang ANAK kepada IBUnya. seperti betapa patuhnya dan saygnya furqan kpd ibu dia smpai dy akur dgn semua kptsn ibu dy walaupun terpaksa menolak ramai calon isteri dy semata mata nak dapatkn keredhaan ibu dy dan sesungguhnya, akhirnya dy berjaya kahwin dengan seorg yg dia dan ibunya sgt kagumi. dan sebagaimana anna, seorg wanita solehah yg tak pernah melukakan hati parents dy sehinggakan dy patuh segala arahan mereka dengan tdk selfish.

cinta seorg HAMBA kpd PENCIPTA sepertimana azzam yg takut kpd Allah dan sentiasa ingin menjaga kesucian diri dy di mata Allah iaitu ketika eliana memberikan ciuman walaupun hnya dalam telfon tp dia menganggap ianya sbgai satu musibah utk diri dy yg  disamping menjaga yg halal dan haram.walaupun Allah mengujinya dgn tidak berjaya spnjg di cairo kecuali ketika tahun ke9 dia disana, dy tetap bersyukur di setiap hidupnya dan dy juga sentiasa berusaha memperbaiki hubungannya dgn Allah. dan akhirnya Allah memberikan yg terbaik utknya disebabknkeikhlasan dy menerima ujian Allah ;)

dan last skali ialah JODOH, dalam kcb, jelas menunjukkan yg Allah itu Maha Berkuasa utk menentukan apa yg terbaik utk hambanya. sepertimana jodoh anna dan azzam yg melalui byk ujian dan halangan sbb furqan kahwin dgn anna. kemudian azzam cari jodoh dgn berjumpa semua calon2 isteri tapi tak direstui mak dy, terlambat nk meminanglah, dan mcm2 lagi sehinggakan dy dah bertunang pun tetap tak lama, dsbbakn dy accdnt, pertungn tu diputuskn dan sehinggalah dy dapat kahwin dgn anna yg mase tu dah cerai dgn furqa sbb furqan kene Hiv.padahal rupa2nya dia ngtve hiv n tyme nk khwn blk ngan annna, anna dah pun kahwin dgn azzam. n lastly rupa2nya jodoh dy yg sbnar adalah dgn eliana slpas eliana bertudung. so mula2 aku nak salahkan anna sbb terima pinangan furqan even dy pun tak cinta dgn furqan. tapi setelah aku pahamkan kronologi yg sebenar, Allah dah tentukan sendiri jalan jalan hidup mereka sampailah mereka kahwin.
mcm mana tuhan gagalkan semua pilihan azzam sampailah dy berputus asa, mcm mana tuhan tentukan furqan dikatakan kne hiv.kalau la furqan tak kene hiv mestii dy tak ceraikan anna. then mcm mana Allah gerakkan hati ibu azzam suruh eliana pakai jilbab dan rupa2nya setelah anna dan azzam khwn, time eliana dan furqan jumpa, Allah getarkan perasaan cinta kepada mereka.

so scra kesuluruhannya, sebaik2 perancangan manusia, sesungguhnya perancangan Allah itu lebih baik sebab
HE KNOWS THE BEST FOR US ;)
The End,
0318 am.

2 comments:

  1. dapat bce novel kcb skali je 2pon siri 1 ~ sdey cuz xpahamm :(

    ReplyDelete
  2. la yeke, HAHA
    baik kau tgk movie dy terus kompem paham.best dok :)

    ReplyDelete